Draftovací kostka neboli Cube Draft

Běžné draftování se může prodražit nebo omrzet a navíc obvykle není na draftování k dispozici nic kromě edic, které jsou aktuální na Standardu, nepočítáme-li speciální turnaje organizované jednou ročně, kde je možné si zadraftovat originální boostery ze starých edic. Pro hospodské hraní, víkendovky, apod. je možné připravit si vlastní sadu karet na draftování, které se tradičně říká kostka neboli cube.

Jeden z prvních publikovaných textů o kostce pochází z roku 2005, viz odkazy ve fóru. Pravidla pro stavbu kostky jsou stručně (tedy v kostce :) tato:

  • použijí se pouze hratelné karty, které se někdy hrály v turnajových balících a jsou dostatečně univerzální,
  • každá karta jen jednou,
  • kostka by měla obsahovat dost karet alespoň pro draft osmi lidí s nějakou rezervou (tedy asi 400), ale jinak může být i mnohem větší,
  • proxy karty jsou povoleny, resp. se odedávna používaly,
  • je obvyklé s příchodem nových edic kostku průběžně obměňovat, aby v ní stále bylo to nejlepší, co je k dispozici,
  • nejdůležitější je vyváženost barev, co do počtu karet i hratelnosti.

Od roku 2005 už se ale mnohé změnilo. Je jasné, že ne každý si může ty nejlepší karty dovolit (a současně mnoho hráčů nemá rádo proxy karty), a stavba a údržba klasické kostky je také náročná na čas. Různí nadšenci chtěli také experimentovat s jinými kolekcemi karet. Proto už mnoho let nazýváme kostkou vlastně jakoukoliv sadu karet, která je poskládaná z různých edic a lze ji samostatně draftovat.

Ostatně kolekce již existujících karet mají docela bohatou historii, na kterou se nyní podíváme. Ze zpětného pohledu přišli s prvním pokusem zřejmě samotní Wizards of the Coast (WoTC), když vydali v roce 1995 sadu Chronicles, tedy kolekci reprintů z Arabian Nights, Antiquities, Legends, a The Dark. V té době se ale ještě pojem kostka nepoužíval a ani se nedá říci, že by se Chronicles při své velikosti 116 karet daly samostatně draftovat – byly určeny pro formát Standard.

A teď malá odbočka – problém byl v tom, že tyto reprinty přišly příliš brzy po vydání originálních edic. Následovala panická reakce a vlna odporu některých sběratelů a části hráčské komunity, protože např. ceny dračích legend (Nicol Bolas a spol.) spadly na třetinu, i když ani tehdy se nehrály. Potom následovala panická reakce WoTC, kteří vymysleli nechvalně proslulý Reserved List (RL). To je poněkud temná historie, která je mimo téma tohoto článku, ale pro zájemce jsem dal do fóra odkazy na své shrnutí (v angličtině). Každopádně je na místě se domnívat, že důvody pro vznik RL ovlivnily odhodlání WoTC vydat další sadu reprintů na dlouhá léta dopředu.

Dalším samostatně hratelným produktem složeným vesměs z reprintů byla edice Starter 1999 (173 karet, z toho jen 26 nových). Vyznačovala se absencí dobrých karet (snad až na Grim Tutor), ostatně stejně jako Chronicles. Také byla primárně určena jen pro nové hráče a mnoho reprintů bylo ze sad Portal a Portal II.

Dalším počinem v oblasti výběrových kolekcí karet byly timeshifted karty v sadě Time Spiral (2006). Těch bylo 121, hráči jim říkají "fialky", ale ani tuto kompilaci nelze považovat za skutečnou kostku, protože není draftovatelná bez zbytku edice a je to spíš takový pseudo-náhodný výběr starých karet.

Ovšem na podzim loňského roku byl oznámen zatím nejambicióznější oficiální počin v oblasti reprintů – Modern Masters. To bude kolekce 229 karet (obsahující karty od osmé edice, kdy se začaly používat moderní okraje karet, až po edici Alara Reborn), která bude obsahovat i velmi žádané karty pro formát Modern, což už je nyní vlajková loď mezi Eternal formáty. Modern Masters má už velmi blízko k tomu, co se tradičně nazývá kostkou – bude se samostatně draftovat a prakticky všechny karty v ní by měly být hratelné (ale ne nutně finančně hodnotné). Modern Masters vychází 7.června 2013.

Kromě toho Wizardi využili ještě jednu kličku, jak obejít RL i poté, co zrušili všechny ostatní výjimky, a na jaře 2012 vydali oficiální Cube pro Magic Online. Pro ni nechali vytvořit i sadu nových ilustrací, které nejspíš nikdy nespatří světlo světa v oficiální podobě na papíře. Nové obrázky dostaly mimojiné i všechny původní dual landy.

Tradiční kostka je tedy typicky kolekce "Best of" z toho, co v Magicu vyšlo. Mnoho moderních kostek se původním konceptem inspiruje, ale představivosti se při modifikacích meze nekladou. Kostky můžou být různě velké, mohou obsahovat jen commony, nebo jen zlaté (a hybridní) karty, nebo jen karty se starým okrajem. I obyčejné repacky boosterů daného bloku můžou být kostka. Nebo lze použít úplně nové karty, vytvořené fanoušky nebo tvůrcem kostky.

Mě například nedávno napadlo postavit kostku "Best of Ravnica". Pro každou gildu vyberu její hratelné karty z původního Ravnica bloku a z aktuálního bloku Return to Ravnica. Záměrně se vyhýbám těm nejdražším turnajovým kusům (shocklandy, planeswalkeři), ale také prakticky nehratelným kartám (Taste for Mayhem, Search Warrant). Totéž udělám pro zbývající karty, které nenáleží žádné gildě. Před draftem se potom vybere sada pěti gild a podle toho se namíchají boostery. Nebo se dá hodit do kotle všechno a postupně draftovat všechny gildy jako v původní Ravnice nebo jak si to vyzkoušíme po vydání Dragon's Maze. Podobnou kostku by bylo možné vyrobit také třeba pro Mirrodin nebo Dominarii.

Jak už jsem ale zmiňoval, nejdůležitější je při kostrukci kostky vyváženost. Vyvažování ale ne vždy dopadne dobře. Třeba zařadit podprůměrnou vzácnou kartu, jen aby v dané barvě nebo gildě bylo dost vyšších rarit, je chyba. Stejně tak kompletování cyklů v kostce jen proto, aby byly kompletní, celou kostku znehodnocuje. Například Nivix, Aerie of the Firemind by neměl být nikdy zařazen, pokud zrovna nestavíte kostku z málo hratelných karet. Pokud to zaměření kostky umožní, použijte raději Desolate Lighthouse nebo najděte jiný způsob, jak vylepšit karty pro Izzet. Pravda je, že ne vždy je to snadné, ale hratelnost každé jedné karty v kostce by měla být rozhodující pro zařazení.

Pravidla ovšem máme proto, aby se porušovala (což je i zlaté pravidlo Magicu), proto ani předchozí odstavec nemusí platit. Jinou kostku, kterou mám, totiž obsahuje i nehratelné karty. Říkám jí Core Cube a obsahuje v jedné kopii každou kartu, která někdy vyšla v základní edici od desáté edice dále. Toto je způsob, jak ozvláštnit a vylepšit draftování základních edic, které se kvůli jednoduchému designu a malému množství schopností karet omrzí ještě dříve než obvykle. Pokud každou kartu kostky obalíte, máte vlastně sbírku a kostku v jednom.

A tím toto seznámení s draftovacími kostkami končí. Do fóra jsem přidal odkazy na některé populární kostky tradičního typu, kde se můžete podívat, které karty někteří odhodlaní fandové považují za to nejlepší v Magicu. Máte-li nějakou svou kostku, napište nám o ní, a stejně tak pište své poznámky, komentáře nebo otázky.

Charmer
diskuze k článku