Rishada Con 2011

V rámci víkendové akce Rishada Con se EDH, resp. Commander, hrál na dva způsoby. První bylo finále jarní série turnajů v duelech a druhý byl multiplayer s hotovými balíky ze sady Commander. Byly to dvě strany jedné mince.

Nejdříve se budeme věnovat turnaji duelů. Hrálo 20 hráčů a nezaznamenal jsem nikoho, kdo by nevěděl o změnách zavedených jen týden před turnajem. Za to se ukázalo, ze několik hráčů přijelo se sideboardem o 15 kartách. Osobně proto podporuji změnu pro sideboard, že by v něm byl libovolný počet karet, nejvýše však 15.

Nyní v rychlosti proberu, jak si tentokrát vedl můj Skithiryx, the Blight Dragon, kterého jsem opět hrál (a kterého bych měl od příště nahradit něčím jiným už kvůli reportům :). Z balíku jsem vyhodil některé karty, které vypadají silně, jako Hatred nebo Yawgmoth's Will, ale které se při předchozím testování ukázaly být úplně na nic, protože i když přišly na ruku, nikdy jsem je nezahrál.

1. kolo jsem hrál proti Urilovi, takže to vypadalo, že to bude souboj o čas, protože černá se aur, potažmo samotného Urila, zbavuje dost těžko. První hra vypadala takto: první kolo – Ancient Tomb, Lightning Greaves. 2.kolo – Crypt Rats. 3.kolo – Phyrexian Tower a rovnou útok drakem. Než se stihl soupeř vzpamatovat, byl zajedován.

Druhá hra. Položil jsem Bojuka Bog, abych měl ve druhém kole jistotu dvou černých man. Ve druhém kole jsem zahrál Hymn to Tourach do dvou zemí. Následující kolo jsem položil Mana Vault a drak byl opět ve hře ve 3.kole. Zaútočil 2x, než soupeř situaci stabilizoval, takže jsem zahrál Demonic Tutor na Caress of Phyrexia a bylo dohráno.

Přesně z těchto důvodů bych Skithiryxe jako generála omezil. Pokud to dojde takto, tak se to blíží náhodné výhře, protože pokud soupeř nemá okamžitou odpověď, další šanci už nedostane.

2:0

2. kolo jsem potkal Vendilion Clique. Zde není moc o čem psát, snad jen že se na Vendelínu zapomnělo při výpisu watchlistovanych generálů. Balík velmi podobný tomuto vás prostě nenechal skoro nic zahrát a ten zbytek vrátil na ruku a pak nechal zahodit generálem, nebo rovnou ukradl (např. Mind Shatter Commandeerem). Ve druhé hře jsem navíc uviděl Isochron ScepterInto the Roil. O nějaké zábavě nemohlo být řeči, ale hry alespoň netrvaly dlouho.

0:2

Ve 3. kole jsem hrál proti pětibarevnému highlanderu přestavěnému na EDH, kde generál byl Scion of the Ur-Dragon. Proti tomuto prismatiku jsem hned na začátku dostal Karmu nalezenou přes Vampiric Tutor. Sice jsem měl Oblivion Stone, ale při odpálení soupeř zahrál Vensera, takže v dalším kole jsem ji viděl znovu. Přesto Skythirixův haste pomohl protlačit jedy ještě rychleji, než mě Karma stihla zničit.

Ve druhé hře jsem uviděl Land Tax, který vypadl z Command Toweru. Soupeř dokonale zafixoval manu, draka mi odstřelil přes Path to Exile a zanedlouho začal sázet své draky, ať už generála nebo Bladewing the Risen. Pak se mi podařilo natrasmutovat Damnation a soupeř udělal chybu, že si nesklidil generála do velící zóny. To mi stačilo na protlačení chybějících jedů.

2:0

4. kolo se opět střetli dva draci, tentokrát byl soupeřův generál Teneb, the Harvester. Hra proti tomuto balíku byla překvapivě snadná, soupeř měl totiž manové problémy poměrně typické pro trojbarvy, a navíc mi dobře chodily cílené odpovědi na jeho obranu před drakem.

2:0

V posledním kole jsem hrál proti Sharuum the Hegemon. V první hře jsem dostal ukázkovým Strip Minem v prvním kolem na bažinu, což mě v tomto případě zabrzdilo na dvě kola. Soupeř měl ale kromě toho ještě Land Tax, Sword of the Meek, Enlightened Tutor na Thopter Foundry a ještě dolíznul Force of Will, takže celá hra se po prvním tahu změnila v exhibici.

V druhé hře soupeř rychle položil Phyrexian Arena, načež já zahrál Gloom a poničil několik nezákladních zemí. Aréna se ukázala jako zásadní a spolu s Pilgrim's Eye získávala proti drakovi potřebný čas a karty. Nakonec si soupeř vrátil arénu do ruky přes Capsize na pouhých 3 životech, na které ho dostala spolu s neustále útočícím Hex Parasitem. Mně ale začali chodit jen země, soupeř protlačil Gideona, získal tím další čas a nakonec mi draka ukradl, na což jsem s těmi zeměmi na ruce nedokázal reagovat.

0:2

Výsledek 3:2 nakonec stačil na sedmé místo, takže jsem hrál ještě jedno kolo finále. Bohužel proti Arcum Dagssonovi. Tento balík má pevně nastavený herní plán, který realizuje prakticky výhradně přes hledání Arcumem. Nejdřív najde Lightning Greaves a ochrání Arcuma. Pak hledá Ensnaring Bridge, čímž posléze zastaví všechny útoky. Pokud potřebuje čas, tak najde ještě Winter Orb, aby soupeř nic nehrál. Pak už podle situace na stole hledá Myr Turbine, pokud potřebuje bytosti do Arcuma, jinak rovnou Darksteel Forge, Mycosynth Lattice a Nevinyrral's Disk, čímž hru ukončí. Zatímco Arcum je vždy k dispozici, soupeř se musí spolehnout, že mu zrovna dojde dost odpovědí na něj.

V první hře mi došel mi došel Kill Switch ze sideboardu a soupeři málo bytostí, takže jsem měl kliku a vyhrál. V druhé hře jsem ji neměl a prohrál jsem přesně podle popsaného plánu. Ve třetí mi trochu pomohl diskard, ale přesto Arcum stihl najít boty, most a kouli, takže se hra úplně zadřela. Asi po půl hodině, kdy jsem horko těžko protlačil 7 jedů hlavně přes Inkmoth Nexus, jsem konečně dolíznul Brainspoil, transmutoval do Caress of Phyrexia a předal kolo. Pak jsme všichni skoro deset minut čekali, protože soupeř, přestože měl k dispozici hledacího generála, nevěděl, co má přesně zahrát a tak zkoušel různé finty... Nakonec po těžkém boji se svým vlastním balíkem našel Tangle Wire, takže jsem neodtapnul nic a nakonec prohrál stejným způsobem jako předtím.

1:2


K vidění bylo opět nemalé množství poměrně kuriózních situací, já jsem zaznamenal tyto:

Ondra Staněk si v jedné hře zahrál Bribery na Consecrated Sphinx a zdálo se, že takovou karetní výhodu nebude těžké přetavit na snadné vítězství. Jenže pak zaútočil a nevšiml si, že soupeř má aktivní Mystifying Maze, takže od dalšího kola už byla sfinga zpět u svého vlastníka.

V jedné hře Zelenáč rozjel kombo na nekonečnou manu, ale ze solidarity zahrál svůj Martial Coup "jen" za 82. Co ale nečekal, bylo, že na konci kola přiletí nepřerušitelný Sulfur Elemental a všechny tokeny mu smotá.

Ovšem asi o největší zásek dne se postaral Kačer, který zase jednou potvrdil, že kdo chce víc, nemá nic. Ačkoliv už měl ve hře proti Vendilion Clique několik bytostí ve hře a soupeř měl pouze tři země a prakticky nemohl nic hrát, Kačer se rozhodl pojistit vyhranou hru a zahrál Bribery. Soupeř na to zahrál Commandeer bez many a našel si v Kačerově balíku Primeval Titana. Tím se dostal na dost man, aby zahrál své Bribery, našel si Phyrexian Metamorpha, nakopíroval si titána a během několika kol úplně převrátil hru ve svůj prospěch.

A nyní už se můžeme podívat na finálovou osmičku:

  1. Tomáš Plaček (Vendilion Clique) – pokud se nemýlím, tak tento přerušovací, vracecí a zlodějský balík neprohrál s nikým. Na druhou stranu, kdo proti němu hrál, to zřejmě nebude chtít dobrovolně opakovat.
  2. Michal Chodák (Arcum Dagsson) – bylo otázkou času, než tento hledací generál opanuje turnaj.
  3. Martin Surý (Sharuum the Hegemon) – ač Bratr vyházel z balíku poměrně hodně artefaktů, zdá se, že to bylo ku prospěchu.
  4. Vítězslav Šmíd (Rafiq of the Many) – Kačer si od minula vylepšil balík mimo jiné kombem Strip Mine + Life from the Loam.
  5. Petr Stránský (Azusa, Lost but Seeking) – nejúspěšnější manová rampa v turnaji, schopná hrát legendární Eldrazi v pátém kole.
  6. Marek Nedbal – bohužel jsem nezaznamenal, jakého generála hrál, pokud si to někdo pamatujete, napište prosím do fóra.
  7. Já (Skithiryx, the Blight Dragon) – viz výše.
  8. Leon Trnečka (Niv-Mizzet, the Firemind) – generál známý kombem s Curiosity nebo Ophidian Eye.

V sobotu večer si 23 hráčů zahrálo prerelease Commanderu. Hrálo se pouze na fragy (viz cíl 1) po skupinkách po 3 až 4 lidech. Někteří už měli svůj balíček předobjednaný, jiní si vybírali na místě. Já a několik dalších si vybíralo až nakonec, abychom kompenzovali v tu chvíli nejpopulárnější balíčky. Nejrychleji se zaprášilo po balíku Devour for Power ({G}{U}{B}), který vycházel nejvýhodněji co do hodnoty kusových karet. V těsném závěsu zmizely také všechny balíky Heavenly Inferno ({R}{W}{B}). Já nakonec hrál Political Puppets ({R}{U}{W}) a Zedruu the Greathearted jako generálku.

Tento balík se ukázal jako perfektní do multiplayeru. Hned v prvním kole přistály na stole Propaganda a Ghostly Prison, takže se nedá říct, že bych byl pod těžkým útokem. Navíc můj Rapacious OneVow of Lightning průběžně vyzobával z různých soupeřů hromady Eldrazi žetonů. Potom jeden ze soupeřů zahrál Collective Journey, která byla nakonec za 13. Jak se hra rozvíjela, soupeř hrající Kaalii si zahrál Congregate. Nepočítal ale s tím, že ho v podstatě ukradnu přes Wild Ricochet, zkopíruju, a skončím na 85 životech. V pozdější fázi hry na mě právě Kaalia of the Vast zaútočila a hodila do hry Orose, až se zdálo, že se všichni mí 0/1 žetoni a několik dalších bytostí odporoučí na věčnost. Byl jsem tedy nucen otočit svého Chromeshell Craba a draka si sebrat. Pak jsem začal rozdávat své žetony (které kupodivu nikdo nespálil na manu) a přebytečné země, a vytvořil si dostatečnou karetní výhodu. Jediné, co mi chybělo, byl delší časový limit na dané kolo...

Ostatní kola se mi nedařilo tak dobře, ale obecně se dá říct, že tato akce měla mnohem blíž k EDH, nebo alespoň k tomu, jak je popsán na tomto webu; žádná nekonečná komba, žádné masivní ničení zemí, žádní hledací generálové nebo neprůstřelné locky.

Také bych chtěl zmínit rozšíření pro multiplayer, na které mě upozornil Dan Balík ze Znojma. Spočívá v tom, že je možné útočit libovolně, ale nelze útočit na hráče, který má v danou chvíli nejméně životů. Pokud je takových hráčů víc, pravidlo neplatí. Toto rozšíření jsem nezávisle a úspěšně otestoval a doporučuji jej i pro turnaje – na jedné straně uvolňuje rozhodování, na koho útočit (zejména pokud jsem na tom aktuálně nejhůř), ale současně dává šanci i těm, kteří mají třeba málo zemí nebo nemůžou z jiného důvodu nic hrát.

Tím se tedy uzavírá naše první turnajová série v EDH. Zda budou turnaje pokračovat ve stejné nebo v nějaké jiné podobě, zatím není jisté. Ukázalo se totiž, že s aktuálními pravidly a banlisty dochází k témuž, jako u prakticky všech ostatních formátů Magicu: existuje zde relativně malé množství generálů a strategií, které mají znatelně navrch oproti všem ostatním, a ty de facto tvoří metagame pro turnaje (tedy např. hledací generálové, nekonečná komba nebo zemodestrukce). Balíky postavené skutečně pro zábavu proti nim prakticky nemají šanci a na druhou stranu s takovým turnajovým balíkem si v hospodě moc nezahrajete. Zda to tak má nebo nemá být, je věcí každého hráče, proto se s námi pojďte do fóra podělit o své dojmy, názory a zkušenosti.

Charmer
diskuze k článku