EDH Draft

Na tomto webu jsme začínali s popisem formátu a variant EDH/Commander a později přidali i několik podob pro draft. Dnes se zaměříme na variantu, která spojuje EDH/Commander s draftováním: Commander Draft (resp. EDH Draft).

Možná vás napadne: to se jako draftuje 100 karet a hráč si navíc musí rozbalit legendární bytost, aby mohl hrát? Nikoliv, ze samotného formátu EDH potřebujeme pouze velící zónu a dvě karty v ní. Při prvním testování se rovněž ukázalo, že jednoduše draftovat generály zvlášť a potom draftovat normálním způsobem také nefunguje, protože některé barevné kombinace ani nemají legendární bytosti vhodné pro draft, mnoho potenciálních generálů má příliš silné nebo naopak specifické schopnosti, se kterými je obtížné celý draft vybalancovat, a draftování konkrétní barevné kombinace bývá zbytečně omezující, čímž se snadněji může stát, že celý balík bude stát nebo padat právě na kartě generála.

Pokud draftujeme z náhodných karet, výsledný balík by měl být stále rozhodující, bez ohledu na modifikaci, kterou si k draftu přidáme. To je také důvod, proč by generál v EDH draftu by měl být spíš doplňkovou kartou nežli rozhodující silou, kterou představuje v mnoha balících pro EDH.

Současně platí, že pravidlo, že generál musí být legendární nebo dokonce bytost, je od začátku nahodilé a není potřeba na něm trvat při vývoji jiného, byť podobného formátu.

Konečně, aby koncept generála smysluplně rozšířil obyčejný draft, neměl by klást existujícímu principu draftu nepotřebné překážky, ani při konstrukci balíku, ani při samotné hře, kde by hráč neměl být nucen hrát kartu, která se například proti konkrétnímu soupeři nehodí.

Proto si představíme provedení EDH draftu, které všechny zmíněné problémy zohledňuje.

1) V první řadě se zbavíme barevné identity generála jako omezujícího faktoru a obrátíme ho naruby: generál se musí vejít do barevné identity balíku. Tímto jednoduchým způsobem zajistíme, že vícebarevný balík může hrát generála, jehož identita obsahuje méně barev, což je na formátu Limited žádoucí.

2) Jako druhý krok rozšíříme koncept generála na tzv. velitelskou (generálskou) kartu; nejenže tato karta nemusí být legendární, nemusí to být ani bytost, pokud nějakou bytost vytvoří (Dragon Fodder, Soul Summons, Talrand's Invocation). Do budoucna lze i experimentovat s tím, že velitelská karta může mít libovolný typ.

3) Jako veliteské karty lze předem vybrat hromádku karet přímo ze zvoleného, běžně draftovaného bloku. Důležité je zejména to, aby velitelské karty pro daný draft byly dobře vybalancované a nebyly příliš silné.

4) Velitelské karty se draftují samostatně jako první. Každý booster obsahuje například 6 karet a každý hráč draftuje 3 velitelské karty. S těmito kartami, viditelně položenými před každým hráčem, pak začíná normální draft. Po skončení draftu si daný hráč vybere jednu velitelskou kartu a s tou bude hrát. Pokud má hráč 3 velitelské karty různých barev, ostatní hráči mohou pouze tipovat, jaké barvy daný hráč draftuje. Pokud má ale nadraftované velitelské karty stejné barvy, bude mít větší možnost volby po skončení draftu, ale dá najevo ostatním hráčům, která barva ho zajímá především. Tímto způsobem lze libovolně blafovat a ozvláštnit tak běžný průběh draftu.

5) Aby bylo možné zahrnout i karty stojící 1 nebo 2 many mezi velitelské karty, je dobré zajistit, aby se nestávalo, že někdo zahraje svého generála až 5x v jedné hře, zatímco jinému hráči to vyjde sotva 2x. V takovém případě by skoro nemělo smysl nabízet velitelské karty stojící více než 4 many. Současně by mělo být možné dát adekvátní výhodu i hráči, který buď nechce velitelské karty hrát, nepodařilo se mu nadraftovat vhodnou velitelskou kartu, nebo se mu nehodí proti konkrétnímu soupeři.

Pro to můžeme využít osvědčené číslo 3, což bude maximum pro zahrání velitelské karty v jedné hře jedním hráčem. Ovšem zahrání velitelské karty není jediný způsob, jak tento limit vyčerpat. Můžeme využít schopností žolíka pro Magic, který vypadá takto:

Žolík je pouze na ukázku, v EDH draftu jej nepotřebujeme. Kombinací těchto schopností získáme generálský emblém, se kterým se hraje:

Takže pokud hrajeme EDH draft, každý hráč má v jedné hře 3 speciální akce a může je využít podle potřeby v libovolné kombinaci zahrání velitelské karty a od čtvrtého kola nalezení chybějící země nebo prolíznutí přebytečné země. Tato pravidla nemusí být finální, ale jako výchozí poslouží dobře. Pokud přijdete na možná vylepšení nebo budete mít vlastní zkušenosti s tímto formátem, podělte se o ně v diskuzním fóru.

Charmer
diskuze k článku