Reportáž z EDH turnaje z neděle 29.5. 2011

Třetí turnaj jarní série Rishady v EDH proběhl myslím v poněkud pohodovější atmosféře, než ty předchozí, a účastnilo se ho 18 hráčů. Kromě jedné naštvávací zemodestrukce a tradičně velmi nepříjemného Arcuma, který ale nebyl namaxován těmi nejdražšími kusy, nebyly k vidění snad žádné prvoplánově brutální balíky. Chtěl jsem mezi takové započítat i svého Skithiryxe postaveného speciálně na infect, ale můj celkový výsledek nakonec nebyl tak dobrý, abych mohl protentokrát uvažovat o jeho zákazu, i když jsem přesvědčen, že jedování na pouhých 10 žetonů s ním jako generálem není zrovna fér.

Jelikož jsem tentokrát hrál, pojmu tento report v první půli ze svého pohledu, pak popíšu některé zajímavé situace z jiných duelů, zmíním aktuální nápady na případné bany, a na konec přidám konečné pořadí první poloviny startovního pole.

Předem musím říct, že mi významně pomohly karty z Nové Phyrexie, jak záhy uvidíte, a také to, že jsem na poslední chvíli dal do balíku 40 zemí, aniž bych odebral jakoukoliv fixaci nebo akceleraci. Můj balík hraje na rychlost a dostatečný přísun many hned ze začátku hry je důležitější, než by se mohlo zdát.


První kolo jsem si dal mirror se Skithiryxem Pepy Jalůvky, který byl postavený spíše jako mono-black kontrol, kde infect byl jako doplněk. V první hře mi do druhého kola došly bleskové boty, které si následně nazula Whispering Specter. Dvakrát útočila sama a pak se k ní přidal Skithiryx, zatímco soupeř stále nenacházel odpověď. Jenže to už měl na sobě 7 jedů, tak jsem obětoval Spectru, soupeř zahodil celou ruku a bylo po hře. V druhém kole nám to oběma došlo podobně rychle, jen soupeř tentokrát zahrál svůj diskard dřív, konkrétně Bloodhusk Ritualist za 4. Tentokrát já zůstal bez odpovědí a Skithiryx mě zajedoval. V rozhodující hře mi došel Plague Stinger, který klovl třikrát a potom Skithiryx zaútočil jednou. Pak jsem přišel o všechny bytosti a soupeř šel do tlaku. Jenže jsem držel na ruce Lilianu, která promptně našla Caress of Phyrexia. Ten jsem ihned zahrál (na osmi žetonech, které jsem mezit??m dostal) a bylo dokonáno.

V druhém kole jsem potkal Zelenáčova Rasputina. Hned z kraje první hry mi položil Story Circle, který je proti černému balíku velice silný. Kupodivu ale neměl dost jiných užitečných odpovědí, takže se mi povedlo nejen položit, ale i aktivovat Steel Hellkite a Skithiryx pak už jen dokonal rozdělanou práci. V druhé hře rozhodla dobře zamířená Hymn to Tourach ve druhém kole, která zahodila Tithe a zemi, což se ukázalo jako zásadní, protože Skithiryx, který skočil do útoku v pátém kole, nepotkal kvůli nedostatku zemí žádnou vážnou překážku. Diskard a rychlost, to je černý recept...

Ve třetím kole mi los přiřadil Arcuma Adama Trnečky. Ač je to velmi nepříjemný kombo balík, ukázalo se, že rychlému nástupu těžko odolává. V první hře jsem mu dal 7 žetonů a přes Duress zahodil Mindslaver. Jenže na ruce soupeři ještě zůstala Thopter Assembly, která Skithiryxe bez tramplu v podstatě zastavila. Naštěstí jsem zahrál Getha, který si vypůjčil zahozený Mindslaver, což stačilo na protlačení zbývajících jedů. I druhá hra se nesla ve znamení kradení – opět chyběl jeden útok na čisté vítězství. Tentokrát jsem ale zahrál Praetor's Grasp, který si opět došel pro Mindslaver, a ten následně uvolnil cestu.

V následujícím kole jsem potkal Bant Mikuláše Hayeka, jehož generálkou byla Jenara, Asura of War. Tato barevná kombinace je známá svou všestranností, kdy vyhrává typicky na obrovskou karetní výhodu a synergii jednotlivých karet. V mém případě se k tomu přidalo také štěstí soupeře. Ač se mi podařilo s pomocí Mana Vaulty zaútočit drakem už ve třetím kole, soupeř měl nachystaný Path to Exile. V další fázi hry mi přerušil kouzlo Mystic Snakem a nakonec mi ukradl Skithiryxe přes Desertion. Než se mi podařilo situaci nějak otočit, přiletěly Fact or Fiction a ač jsem několikrát vyčistil stůl, karetní výhoda a stále znova přilétající Jenara mě nakonec přetlačily. Odveta měla docela podobný průběh, až na to, že Desertion mi tentokrát ukradla Sword of Light and Shadow a následně přistál na stole Primeval Titan, který našel ničící země a pak s mečem v pazourech hru rychle ukončil.

Jestli Bant něco umí, tak je to karetní výhoda a fixace. A v pátém kole jsem to dostal znovu potvrzené, protože jsem hrál proti Kačerově Rafiqovi. V jedné hře mi pomohl Gloom, který soupeře dostatečně přibrzdil, ale ve zbývajících dvou hrách dal soupeř pokaždé dohromady kombo Rafiq of the Many + Sovereigns of Lost Alara + Eldrazi Conscription. Z toho v jedné hře přetlačil téměř ideální ruku, kde jsem měl opět Lightning Greaves a Mana Vault (tzn. necílitelný Skithiryx útočí ve třetím kole). Nejdřív mě zničil swamp Strip Minem a pak přes Search for Tomorrow a Lotus Cobru zafixoval manu a stihl zaútočit přerostlým Rafiqem v poslední možné chvíli.

Takže i když s trochou smůly, budu muset balík poněkud překopat a zkusit to třeba příště.


K vidění byly ovšem i jiné situace. Třeba hned v prvním kole jsem zaznamenal dvě přímé vítězství na resetovací efekty: Magister Sphinx + Profane Command a Sorin Markov + Consume Spirit. Osobně si myslím, že tyto efekty prostě zneužívají výchozí počet životů v EDH k dosažení laciného vítězství a že by proto měly fungovat stejně jako Felidar Sovereign nebo Test of Endurance, tedy že by se jejich hodnota měla přepočítávat podle toho, na kolika životech se začíná. Že by to mírně posílilo Blessed Wind, bych vnímal spíš pozitivně, stejně jako to, že by někdo mohl čas od času použít Sorina na doléčení.

V jiné hře se opět projevila užitečnost nenápadného triku Wild Ricochet. Když Goblin tapoval dvě bažiny, aby zahrál Wrench Mind, tak ještě nevěděl, že celkově přijde o pět karet a bude se hrát dál. V jiném kole se utrhl z řetězu Arcum Dagsson – nejen že měl ve hře Grand Architecta, Gauntlet of Power a Caged Sun, ale ještě zahrál Memnarcha a ukradl si Mirari's Wake... V následujícím kole pak mohl ukrást prakticky vše zbývaj??cí, co měl soupeř na stole. Jiná situace, kterou jsem neviděl osobně, si přímo říká o Torpor Orb do každého sideboardu: Mikuláš zahrál Primeval Titana, pak na něj zahrál Clone a pak ještě nakopnutý Rite of Replication, aby se to nekazilo. Nestává se často, aby v EDH balíku nezůstala žádná země. Nicméně můj odhad je, že do útočné fáze sedmi titánu hra stejně nedospěla.

Jelikož příští turnaj bude finále jarní série, stálo by za to prodiskutovat některé navrhované změny v pravidlech a v zakázaných kartách pro duely. Zelenáč také navštívil francouzský Bazaar of Moxen a přijel s několika tipy:

  • Life from the Loam – neboli Crucible of Worlds 2.0, karetní výhoda je s ním ještě větší, se Strip Minem je to rovnou peklo. Pokud si ho všimli už i někde jinde, pak já bych byl pro.
  • Strip Mine – žolík do libovolného balíku, který už nejednomu hráči na začátku zcela náhodně nebo zákeřně odstřelil základní zemi a tím soupeři vyhrál hru. Tento způsob vyhrávání se netoleruje ani na Legacy, tím lépe by takový ban byl pochopitelný pro duely na EDH.

Pak je ještě ve hře změna výchozího počtu životů pro duely na 30. Některé problematické karty se tentokrát na turnaji vůbec neobjevily, ale to neznamená, že zmizely i z našeho watchlistu. Nekonečná komba lze i nadále omezit pouze na jednu smyčku na kolo, a dokonce i Time Warp kombo lze ošetřit jednoduchým pravidlem (i když to je relevantní spíše pro multiplayer) – předlohou pro něj je Lighthouse Chronologist – hráč by si nesměl vzít extra tah v extra tahu, ale pouze ve svém normálním tahu. Tak by měli soupeři alespoň nějakou naději něco udělat a nemusely by se rušit všechny cíle... Jen bych připomněl, že je víc než vhodné o těchto tématech diskutovat, a to nejlépe v našem fóru. V tomto případě totiž mlčení spíše znamená souhlas a bez zpětné vazby od hráčů budou všechny úpravy rozhodnutím jednoho člověka (a to nikoliv mě :).

A nyní už se můžeme podívat na výsledné pořadí první poloviny startovního pole:

  1. Zelenáč a Rasputin Dreamweaver – bílo-modrý kontrol se konečně dočkal svého vítězství, jedinou porážku mu uštědřil můj Skithiryx. Oblíbeným způsobem výhry byl Storm Herd nebo ukradení generála, např. Rafiqa, např. přes Corrupted Conscience.
  2. Mikuláš Hayek a Jenara, Asura of War – konzistentní Bant, kterému to pěkně chodilo až do pátého kola, kde narazil na Rasputina.
  3. Kačer a Rafiq of the Many – další Bant, kterému to dobře chodilo a který prohrál s Rasputinem.
  4. Martin Záleta a Omnath, Locus of Mana – zelená rampa, která není tak rychlá jako Azusa, přesto v byla v tomto turnaji úspěšnější.
  5. Charmer a Skithiryx, the Blight Dragon – viz výše.
  6. Adam Trnečka a Arcum Dagsson – v podstatě stejný balík jako na minulém turnaji.
  7. Vladislav Truxa a Uril, the Miststalker – v podstatě stejný balík jako na minulém turnaji.
  8. Petr Stránský a Azusa, Lost but Seeking – v podstatě stejný balík jako na minulém turnaji.
  9. Tomáš Plaček a Radha, Heir to Keld – zemodestrukce, o které sám Tomáš říkal, že je rád, že nevyhrává všechno. Ostatně mimo turnaj se s takovým balíkem moc hrát nedá.

Příští hraní EDH je naplánováno na víkendový Rishada Con (viz pozvánku v aktualitách), kde se kromě turnaje v duelech bude hrát Prerelease Commanderu. Všichni jste srdečně zváni.

Charmer
diskuze k článku